Museum Perron Oost gaat op reis met de verhalen van de Ranchi. met posters in de buurt en een installatie in het perronhuisje

Stoomschip Ranchi is één van de schepen waarmee Indische Nederlanders vanuit Indonesië vertrekken, nadat de voormalige kolonie onafhankelijk is geworden. De Ranchi is nog maar net uit het zicht van de haven van Tandjong Priok als op 29 augustus 1950 de eerste baby ter wereld komt. Ongeveer een maand later arriveert de Ranchi op de Javakade in Amsterdam en zijn er 37 kinderen geboren. Bijna allemaal kinderen van militairen van het Koninklijk Nederlands Indisch Leger (KNIL). Onder het ogenschijnlijk rooskleurige verhaal van de drijvende kraamkliniek gaan familiegeschiedenissen schuil die de gevolgen van het dekolonisatieproces van Indonesië en Nederland bloot leggen.

Audio-maker Joost Wilgenhof traceerde alle 37 Ranchi-baby’s. Museum Perron Oost verzamelde foto’s uit de familiecollecties van de Ranchi-baby’s en liet die afdrukken op servetten. Beeldend kunstenaar Rosa Johanna maakt er een installatie van die vanaf 13 maart te zien is in het museum.

Vanaf dezelfde datum zijn op meerdere locaties in de wijk audioportretten te beluisteren. Scan de QR-code op de speciaal ontworpen posters.