Burgemeester Eberhard van der Laan vereerde vrijdag 10 januari 2014 Museum Perron Oost met een officieel bezoek. Nadat hij de tentoonstelling had bekeken, ontstond een inspirerend gesprek met buurtbewoners en kunstenaars. Een verslag van een bijzondere bijeenkomst.

Dat het niet zo groot was, had hij wel vermoed, de bijnaam ‘kleinste museum ter wereld’ doet ook niets anders verwachten, maar je ziet hem denken: klein. Burgemeester Eberhard van der Laan is duidelijk blij verrast als hij aankomt bij Museum Perron Oost. “Niet zo’n lange rijen als bij het Rijksmuseum”, grapt hij meteen. Artistiek leider van het museum Anet Wilgenhof zorgt voor een gastvrije ontvangst en biedt een rondleiding aan. ‘U bedoelt ín het museum?’ reageert Van der Laan vrolijk, die vervolgens nieuwsgierig het perronhuisje binnenstapt.

Binnen wacht hem een enthousiast verhaal door Piet van de Kar, maker van de actuele tentoonstellingDe maaltijd met Socrates. “Zo heb ik de oude Griekse filosoof nog nooit gezien”, meent Van der Laan na de uitleg dat een kunstig gemaakte horzel op de hoek van de een gedekte tafel, staat voor Socrates. De gigantische vlieg met vleugels van gaas en een lichaam opgebouwd uit bestek en keukengerei – onder zijn buik hangt een kaasschaaf en uit zijn rug steekt een afgedankte blikopener – houdt de burgemeester meteen alert. Aandachtig kijkt hij rond in de kleine ruimte die verwijst naar interactieve gespreksvormen en het elkaar blijven bevragen, zoals Socrates ook deed. Anet Wilgenhof heeft het afgelopen jaar al heel wat mensen het museum persoonlijk zien ontdekken. Creativiteit en ontmoeting via kunst en cultuur heeft ze hoog in het vaandel staan. “Iedereen uit de buurt associeert op zijn eigen manier, en dat is ook de bedoeling, dat is juist het leuke hier.”

Verhalen
Het eerste jaar Museum Perron Oost is net volbracht. De ruimte mag dan wel beperkt zijn, het perronhuisje is vertrekpunt voor een enorme hoeveelheid activtiteiten, en met succes. Goedkeurend komt de burgemeester ruim een kwartier later naar buiten. Een cd met de radioprogramma’s van ‘Joost in Oost’ zit in een speciaal pakket dat hij aangeboden krijgt. Vervolgens luistert hij naar verhalen over wat zich al allemaal heeft afgespeeld in en rondom het museum: een dansvoorstelling, festivals, theaterperformances en natuurlijk de tentoonstellingen, waaronder diverse presentaties over dieren in Amsterdam, zoals het project over honden en hun baasjes. “Dit is het Lange Voorhout van Amsterdam”, vult Van der Laan aan als hij hoort dat het perron een favoriete plek is om te flaneren en veel wandelaars tot de bezoekers kan rekenen.

Ideeën uitwisselen
Dan zegt de burgemeester, met een kwinkslag, dat er één foutje is gemaakt, namelijk dat het bezoek in januari is gepland in plaats van in de zomer. Als niet alleen hij maar ook alle anderen het ondanks het milde weer toch nog aardig koud gekregen hebben, komt het tot een verrassingsbezoek aan het naburige Persmuseum. De spontaan gevonden schuilplaats voor de afkoelende burgervader en zijn gevolg blijkt een prima plek voor een echt Socratisch gesprek. De stemming in het Persmuseum is bijzonder geanimeerd. ‘Dit is voor mij een uitje’, stelt Van der Laan, waarna hij zeker nog een uur de tijd neemt en er gezamenlijk ideeën worden uitgewisseld over de stand van zaken in Amsterdam op het gebied van cultuur, stedelijke ontwikkeling en over de artistieke en sociale rol die kunstenaars kunnen vervullen.

Tekst: Ilona Verhoeven

Fotografie: Carien van Leeuwen