Reconstructie van een opmerkelijke gebeurtenis op een doodgewone dag

Foto: Ben van Meerendonk, via IISG

Op 27 juli 1960 ontspoorde een locomotief op het havenspoor aan de Cruquiusweg. Tijdens Festival Perron Oost reconstrueert theatermaker Trudie Lute met een groep illustere acteurs de toedracht van het ongeval. Hierbij staat de foto van de Amsterdamse fotojournalist Ben van Meerendonk centraal. Een komisch spektakel waarbij de onderste steen boven komt en de waarheid toch niet het hele verhaal vertelt.

Met veel dank aan het Instituut Internationale Sociale Geschiedenis die de foto in bruikleen gaf.

Data en tijd

Zaterdag 12 september 13:00, 14:00, 15:30 en 16:30 uur
Zondag 13 september 13:00, 14:00, 15:30 en 16:30 uur

Trudie Lute

Foto: Jan Willem den Hartog

Trudie Lute (Castricum, 1958) is  mimespeelster, actrice, regisseur, dramaturg, scenarioschrijver en docent. Ze zoekt in haar werk naar de waarachtigheid van spel en de geloofwaardigheid van het verhaal. Klein menselijk leed staat centraal wat zij   lichtvoetig in een maatschappelijke actuele context plaatst. Onder de naam Theatergroep Lute-Mous brengt ze eigen theaterproducties uit. Haar voorstelling ‘Van Jonge mensen de dingen die nog komen’ werd door de Leeuwarder Courant uitgeroepen tot beste voorstelling van Oerol 2011.