Museum Perron Oost viert jaarlijks de vrijheid met een vrijheidsmaaltijd op het perron en een programma dat aansluit bij de herdenking. Net als vorig jaar hebben we dit jaar een aangepast coronaproof programma.

We delen maaltijdsoep uit met Buurt Coöperatie De Eester, hebben een expositie in het perronhuisje en een wandeling met audioverhalen onder leiding van een gids.

Expositie: De reis van de Ranchi – het vervolg
Stel dat je ouders een oorlog hebben meegemaakt, zoals de 37 baby’s die in het najaar van 1950 op stoomschip Ranchi werden geboren. Hun ouders ondervonden de oorlog in de voormalige kolonie aan den lijve. Wat zijn daarvan de gevolgen voor hun kinderen?
Dat zijn de vragen die we stellen tijdens ons programma op 4 en 5 mei. We staan niet alleen stil bij de ervaringen uit het verleden, maar ook bij de littekens die bij volgende generaties nog steeds voelbaar zijn.

Expositie De reis van de Ranchi – het vervolg is nog te zien t/m 27 augustus 2021.
24/7 vanaf het monumentale perron.

5 mei wandeling met gids:
Op 5 mei is het mogelijk om met een gids een route te lopen door het Oostelijk Havengebied. Onderweg luisteren we naar audioverhalen met enkele op de Ranchi geboren passagiers. Dat kan door met uw telefoon de QR-code te scannen op de speciaal ontworpen posters die we onderweg tegenkomen. De wandeling start op Museum Perron Oost en gaat via de Veemkade, naar Hotel Jakarta, waar de Ranchi in 1950 aankwam. Eenmaal terug op het perron is er de mogelijkheid om na te praten aan een grote keukentafel met thee en spekkoek.

Opgeven voor een wandeling kan via info@museumperronoost.nl
of bel 0653404786

Elke 1,5 uur start er een nieuwe wandeling bij Museum Perron Oost op Cruquiusweg 11 te Amsterdam.
Je kan om 10.30 uur , 12.00 uur, 13.30 uur, 15.00 uur en 16.30 uur een wandeling starten.
Voor het beluisteren van de audioverhalen heeft u een telefoon nodig en we adviseren daarbij oortjes of een koptelefoon.  Heeft u geen telefoon, laat ons dat dan weten dan kijken wij hoe u toch mee kan doen.