Vanwege de coronamaatregelen zijn in 2020 en 2021 allerlei activiteiten afgelast, waaronder het Corso. Kunstenaar Orna Wertman bouwt daarom als een alternatief Corso in deze expositie een achtbaan van ‘treinwagons’. Elke wagon is een kunstobject op zich. Bezoekers kunnen de verschillende ‘coupés’ bezichtigen en haar fotoboek Holland Myth bekijken.

Wertman maakt gebruik van low-tech en gerecycled materiaal. In de aansluitende lezingenreeks georganiseerd door beeldend kunstenaar Rosa Johanna reflecteren collega-kunstenaars en denkers vanuit eigen expertise en praktijk op de thematiek die Wertman aansnijdt in deze expositie en in haar werk.

12 september 15.00 uur – 17.00 uur  Opening expositie Orna Wertman met performance/lezing Klaske Oenema

26 september 15.00-17.00 uur Lezing Matthew J. Dennis

10 oktober 15.00-17.00 uur Lezing Julia Cremers en Lena Kokutar

27 oktober 15.00-17.00 uur Interactive lezing Olle Stjerne

12 december 15.00-16.30 uur Finissage expositie Orna Wertman en performance Paraskevi Frasiola

Dit online evenement begint om 15.00 uur en eindigt om 16.30 uur. De kunstenaars Orna Wertman en Pareskevi Frasiola tonen beide werken gemaakt in de expositieperiode.

Pareskevi Frasiola / the invisible artist staat in het voorprogramma van de finissage  met een performance en zelf ontworpen kostuum. In haar performances gaat zij een dialoog aan met de tijd en de omgeving van het museum. Met de vraag: wat is er zichtbaar en wat sluimert er in de tijd voorbij.

.

Wertman is gedurende de huidige expositie teruggekeerd naar Wijlre. Deze plek bezocht zij eerder in de Corona periode voor haar recent verschenen boek ‘Holland Myth’. Dit jaar werd Wijlre getroffen door de overstromingen. Wertman schoot tijdens het recente bezoek nieuwe beelden die zij toevoegt aan haar al bestaande expositie.

Dit programma is mede mogelijk gemaakt door:

Gemeente Amsterdam stadsdeel-Oost