‘Zeboe’, de installatie met fotowerken van Petra Verbrugge is een verwijzing naar de vlakbij Museum Perron Oost gelegen voormalige Amsterdamse veemarkt op het Cruquiuseiland.

De zeboe of bultrund (Bos Taurus indicus) is een rund dat in het Indische subcontinent en Africa wordt gedomesticeerd in (sub)tropische klimaten. Zeboes ontstonden ongeveer 10.000 jaren geleden in India.

In deze tijd van klimaatverandering, vermindering van zeeijs-bedekking en bedreiging van de biodiversiteit stelt Verbrugge zich de fundamentele vraag “hoe kunnen en moeten de mens en natuur zich tot elkaar verhouden?” Opgegroeid en wonend in steden als Rotterdam, Brussel en Amsterdam is zij gefascineerd door niet-westerse rurale culturen. In dit geval Tigray,de hooglanden van Ethiopia en het eiland Madagascar, waar men dichter op de planten- en dierenwereld leeft.

Petra Verbrugge is opgeleid aan de AKV St Joost te Breda, fotografische vormgeving.

Ze heeft studies gevolgd aan de VU en Universiteit Leiden. Zij werkte in verschillende functies in de culturele sector en is als gids verbonden aan de Hortus Botanicus Amsterdam.