
Verlangen naar de ‘heilige natuur’ – Piet van de Kar
Binnenkort te zien!
Sjamamma, de kleine filosoof, een eenhoorn en de gele bosgeest denken na en proberen invoelbaar te maken waar het verlangen van de heilige natuur ligt verborgen.
Vanaf 13 mei
Cruquiusweg 11 Amsterdam
24/7 vanaf het monumentale perron.
Piet van de Kar is een klassieke beeldhouwer voor wie schoonheid de basis is van zijn sculptuur. Materie en afmeting spelen hierin een bepalende rol. Soms is de menselijke maat richtinggevend, soms een vervreemdende uitvergroting. In weer ander werk verbeeldt juist de miniatuur de absurditeit van een verkleinde werkelijkheid. Altijd tart Van de Kars werk de zintuigen en is de interactie met de toeschouwer een essentieel onderdeel van de beeldende kracht.
Van de Kar behaalde in 1988 de eerstegraads bevoegdheid autonoom beeldhouwen aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Hij woont en werkt in Amsterdam. De vader van Piet van de Kar was dierenarts voor grote en kleine huisdieren. In zijn jeugd waren er altijd dieren in de buurt. De relatie met dieren lijkt hem meer vrijheid te geven.
Het uitgangspunt van zijn beeldhouwwerk is de materie. Voor hem moet een beeld een karakter hebben, een ziel. Die zit in de substantie waaruit het beeld is opgebouwd. Zijn werk hangt en staat, het is in evenwicht – al dan niet labiel – klimt en kijkt uit.

Vrijheidsmaaltijd met expositie.
Afbeelding : Spotprent op de situatie in de winter van 1944-1945. Brandstoffen en -voedselschaarste. Visser, Leo ( 1880-1950) – Techniek: litho. – Collectie Stadsarchief Amsterdam : tekeningen en prenten.
5mei 2025 17.00- 20.00
80 jaar vrijheid
Museum Perron Oost Cruquiusweg 11 Amsterdam
Bijdrage maaltijd 8€
Aanmelden via info@museumperronoost.nl
Vrijheidsmaaltijd zit vol
80 jaar geleden werd Amsterdam bevrijd.
Er was vreugde, maar ook vergelding, boosheid en spot.
In het perronhuisje is een expositie te zien van foto’s en prenten uit 1945.
Hoe bouw je nadat je land ‘bevrijd’ is aan een duurzame vrede, ga je om met mensen die aan de kant van de bezetter stonden en onderhoud je de vrije samenleving?
Wat kan je leren van hoe het 80 jaar geleden bij ons ging?
Hoe voorkom je een derde wereldoorlog en laat je haat en vergelding niet van generatie op generatie doorgaan.
Koks uit de buurt bakken hartige taarten en een speciaal toetje wordt gemaakt van witbrood jam en chocolade, het eten wat de bevrijders mee brachten.
We zitten buiten op het monumentale perron aan lange tafels en delen met elkaar verhalen over hoop, vrijheid, vrede en verzoening.
Kunstenaar en gedragswetenschapper Sifra Coulet is onze gast, zij zal de maaltijd openen en ook tijdens de maaltijd levert zij een inhoudelijke bijdrage.
Afbeeldingen hierboven: Vrijheidsmaaltijd 2025
Afbeelding: 5 mei 2014, vrijheidsmaaltijd bij Museum Perron Oost
Mede mogelijk gemaakt door:

Geluidswandeling onder leiding van Uli Kürner
DARK SYMMETRIES listening and mapping the soundscapes of the city Vrijdag 28 maart, start: 16.45 uur Deur museum open: 16.30 uur De wandeling duurt 30 minuten met voor-en nabespreking is de totale duur ongeveer een uur. Start- en eindpunt: Museum Perron Oost,...

Kim Streur – Nachtbrieven
Afbeelding: het openen van de nachtbrief van Nathalie Brans
Kim Streur – Nachtbrieven
Wegens succes met een week verlengd!
09-01 t/m 05-04-2025
Een perron als plek van aankomen, onderweg zijn en vertrekken. Een wachtend gebouw, met een officieel postadres, en een lege brievenbus.
Iemand die vanaf het monumentale perron door de ramen van het museum kijkt, ervaart één op één contact met het werk achter het raam. Het is een moment van intimiteit in de anonimiteit van de stad. In de nacht wordt dat gevoel versterkt. Het verhoogde perron verandert in een donker eiland, alleen uit de ramen van het perronhuisje schijnt nog een zacht, verleidelijk licht, alsof het gebouwtje de nachtelijke passanten naar zich toe probeert te trekken, om het binnenste met hen te kunnen delen.
In het werk van Kim Streur staat het begrip ‘plek’ centraal: hoe geef je gedachten een plek; op het papier, in de tijd, in de ruimte; en hoe kunnen de associaties die een bepaalde ruimte oproept je eigen verhalen beïnvloeden en veranderen.Nachtbrieven is een serie waar ze sinds 2016 aan werkt – een onderzoek naar rouw, en het creëren van een plek hiervoor. De poëzie van Perron Oost, met de suggestie van reizen (het perron en de wagon), de brievenbus die tegenwoordig steeds vaker leeg blijft, en de intimiteit van het uitnodigende licht in de avond, brachten haar op het idee niet haar eigen werk, maar juist het woord ‘nachtbrieven’ te delen met anderen.
Kim Streur nodigde twintig kunstenaars en schrijvers uit een ‘nachtbrief’ te sturen naar Perron Oost. Deze kan elke vorm aannemen: een object, een gedicht, of bijvoorbeeld een geluidVanaf 9 januari zal het gebouw zich langzaam vullen; om de drie dagen komt er een nieuw werk bij, dat eerst enkele dagen vlak achter het raam wordt uitgelicht, alvorens een definitieve plek in het museum te krijgen. De tijd – iets laten groeien – speelt dan ook nadrukkelijk een rol in de tentoonstelling. Wanneer begin maart alle werken zijn aangekomen, zal Perron Oost op vier zondagen van binnen te bezoeken zijn.
Door twintig heel verschillende kunstenaars uit te nodigen, en iedere nachtbrief een aantal dagen uit te lichten, kan een expositie ontstaan waarin tijd, reizen, verbinding en verbeelding samenkomen.
Met: Maria Barnas, Razia Barsatie, Gerda Blees, Nathalie Brans, Ronny Delrue, Hanne Hagenaars & Ellen Sanders, Elise ‘t Hart, Zoë d’Hont, Vincent Icke, Sanne Kabalt, Stan Klamer, Bernke Klein Zandvoort, Uli Kürner, Lennart Lahuis, Ilse Josepha Lazaroms, Natalia Ossef, Sholeh Rezazadeh, Sarah van Sonsbeeck, Eva Spierenburg en Anna J van Stuijvenberg
Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie die in maart verkrijgbaar is tijdens de openingsuren van Perron Oost.
Expositiedata:
9 januari t/m 5 april 2025
24/7 door de ramen van gebouw
Feestelijke opening Nachtbrieven met boekpresentatie
8 maart vanaf 15.30 uur bij de Eester, van Eesterenlaan 266 Amsterdam
Openstelling van het gebouw binnen:
Zondag 09-03, 16-03, 23-03, 30-03 van 13.00 tot 17.00 uur
Het binnenkomen van de brieven is ook te zien op:
Mede mogelijk gemaakt door:

Opening Healing Room – Abul Hisham
Op 16 november 2024 presenteert Abul Hisham zijn nieuwe solotentoonstelling Healing Room in Museum Perron Oost als onderdeel van de serie Fluxus Corporum.
Voortbouwend op zijn lopende onderzoek naar de thema’s ritueel, verlangen en herinnering, zal Healing Room een verzameling beschilderde houten panelen, kleine schilderijen en een beeldhouwwerk bevatten. De schilderijen tonen scènes van menigten, biddende figuren en processies, wat een gevoel van gemeenschappelijke spiritualiteit en collectief verlangen oproept.
De werken van Hisham, die vaak gebruik maken van persoonlijke mythologie en gelaagde symboliek, nodigen kijkers uit om de metaforen te verkennen die in elk stuk zijn verweven. Op basis van religieuze, mythologische, politieke en culturele verhalen moedigt de kunstenaar het publiek aan om deze rijke visuele lagen voor zichzelf te ontcijferen. Zijn tien jaar durende gebruik van poedervormige pigmenten en de diepgaande existentiële implicaties van het medium blijven zijn artistieke praktijk verankeren, waarbij hij fysieke materialiteit vermengt met symbolische betekenis.
De historische context van Museum Perron Oost – een voormalig treinstation dat ooit getuige was van de constante stroom van mensen en goederen – versterkt de thematische diepgang van Healing Room verder. Bezoekers worden uitgenodigd om te pauzeren en deel te nemen aan deze reis van ritueel en introspectie, waarbij ze een ruimte betreden die resoneert met zowel het persoonlijke als het universele geheugen.
Over Fluxus Corporum
De tentoonstellingsreeks Fluxus Corporum, georganiseerd door Museum Perron Oost en Semester 9, bestaat uit vier tentoonstellingen verspreid over het jaar. Allen samengesteld door Boetie Zijlstra en Prutvhi Vellanki, gebaseerd op een concept van Doron Beuns. Fluxus Corporum, vanuit het Latijn vertaald als ‘stroom van lichamen’, onderzoekt hoe een nieuwe generatie kunstenaars met identiteit navigeert in de context van immigratie en globalisering.
De intieme setting, gehuisvest in Museum Perron Oost, het kleinste museum van Nederland, compleet met een historische treinwagon en het huis van de stationschef, symboliseert de constante stroom van mensen en culturen, waardoor het een passend decor is voor deze transformatieve tentoonstellingen.
We kijken ernaar uit u te verwelkomen in de Healing Room van Abul Hisham in Museum Perron Oost.
Praktische info:
- 24/7 te zien op Cruquiusweg 11 Amsterdam vanaf het monumentale perron.
- Nog te zien tot 28 december 2024.
- Wil je een rondleiding mail dan naar info@museumperronoost.nl
- Toegang gratis.
Mede mogelijk gemaakt door:
Een co-productie van Museum Perron Oost en Semester9

Jiyan Düyü – Fluxus Corporum
Vanaf 5 oktober tot en met 10 november 24/7 te zien vanaf het monumentale perron op Cruquiusweg 11 Amsterdam
Of het nu een blik, een gebaar of een stilte in een gesprek is – Jiyan Düyü legt deze kleine, intieme menselijke interacties vast en vergroot ze op een manier waardoor de kijker zich onderdeel voelt van het moment. Haar video-installaties en fotolithografieën, gericht op deze uitwisselingen tussen haar dierbaren, roepen een gevoel van herkenning en comfort op.
De historische locatie van het museum, een voormalig treinstation, versterkt het thema van beweging en tijdelijke ontmoetingen. Bezoekers worden uitgenodigd om even stil te staan en onderdeel te worden van Düyü’s wereld. De tentoonstelling voelt als een reis door de tijd en begeleidt de kijker door intieme familiemomenten die zowel specifiek als universeel zijn.
In haar doorlopende video-installatie wordt de kijker uitgenodigd over de schouders van haar familie in Turkije mee te kijken terwijl ze rond een tafel een spel spelen. Zonder geluid maar met een speelse ondertoon wordt de kijker in de scène getrokken en voelt het alsof ze deel uitmaken van het moment. Met dit werk reflecteert Düyü op de universaliteit van menselijke verbinding en benadrukt ze subtiel hoe deze intieme momenten culturele grenzen overstijgen.
Jiyan Düyü’s werk nodigt kijkers uit in haar wereld, maar haar primaire focus blijft gericht op het verkennen van de dynamiek binnen haar eigen omgeving. Haar kunst is een stille meditatie over de manieren waarop mensen met elkaar omgaan, met een nadruk op wat vaak onuitgesproken of onzichtbaar blijft, en moedigt reflectie aan over de complexiteit van relaties.
Over de kunstenaar: Jiyan Düyü studeerde in 2022 af aan de Gerrit Rietveld Academie. Met haar afstudeerfilm “Birds Fly Back” won ze de Lakeside Collection Award en de Wildcard van het Nederlands Filmfonds. Met de combinatie van deze prijzen creëerde ze “Heaven Must Be Like This,” dat werd tentoongesteld in Depot Boijmans Van Beuningen. Sinds 2023 studeert Jiyan aan de Hochschule für Bildende Kunst – Städelschule in Frankfurt am Main, Duitsland.
Op zaterdag 5 oktober tussen 16.00 en 18.00 uur kan je de kunstenaar ontmoeten en opent de expositie bij Museum Perron Oost op Cruquiusweg 11 Amsterdam
Mede mogelijk gemaakt door:
Een co-productie van Museum Perron Oost en Semester9

Fluxus Corporum: de invloed van familiegeschiedenis op kunst
Museum Perron Oost en Semester 9 organiseren in samenwerking met het IISG een gesprek over de invloed van familiegeschiedenis op kunst. Tijdens dit gesprek gaan kunstenaars Baby Reni (Irene Ha) en Nazif Lopulissa in gesprek met kunstenaar en curator Doron Beuns over de invloed van migratie en globalisatie op hun werk en identiteit. Migratieonderzoeker Sophie De Baere zal een introductie geven over migratie en familiegeschiedenis in de context van het IISG.
Bij de laatste Biënnale in Venetië werd duidelijk dat de westerse kunstwereld vaak verwacht dat kunstenaars uit andere delen van de wereld hun achtergrond centraal stellen, waarbij hun culturele invloeden niet vanuit een westers perspectief te begrijpen zouden zijn. Doron Beuns stelt echter dat een nieuwe generatie kunstenaars dit cliché doorbreekt. Zij maken werk dat vanuit een persoonlijke visie de uitwisseling met verschillende culturen verkent, inclusief de westerse. Dit idee is ontleend aan het essay ‘The Radicant’ van de Franse curator Nicolas Bourriaud uit 2009. Tijdens het gesprek zal Beuns samen met de kunstenaars verkennen hoe invloeden uit verschillende culturen elkaar kunnen versterken, uitdagen en soms ongemakkelijk kunnen schuren. Het gesprek wordt afgesloten met een rondleiding door de tentoonstelling van Nazif Lopulissa.
Over Fluxus Corporum
De tentoonstellingsreeks Fluxus Corporum, van Museum Perron Oost en Semester 9, bevat vier tentoonstellingen die plaatsvinden tot het einde van dit kalenderjaar, waarvan de eerste twee solo-exposities van de kunstenaars Baby Reni (Irene Ha) en Nazif Lopulissa zijn. De tentoonstellingen zijn samengesteld door curator Boetie Zijlstra en Prutvhi Vellanki, gebaseerd op het tentoonstellingsconcept van Doron Beuns.

Nazif Lopulissa – Fluxus Corporum
Nazif Lopulissa 17 augustus tot 29 september 2024
Voor deze tentoonstelling in Museum Perron Oost presenteert Nazif Lopulissa een serie schilderijen gemaakt van bleekwater en olie. Lopulissa onderzoekt de rol van licht als leidende kracht en katalysator voor groei, richting en uitwisseling en onderzoekt thema’s als migratie, ontheemding en aanpassing.
Deze nieuwe serie werken is gemaakt met bleekmiddel – een reducerend materiaal – dat de natuurlijke kleur van het linnen wegneemt en het oppervlak permanent verandert. Gelegen op het kruispunt tussen constructie en reductie, verkennen de materiële kwaliteiten van het werk op speelse wijze de manieren waarop het zelf wordt opgebouwd, verschuift en verandert. Dit idee wordt ook weerspiegeld in de aan elkaar genaaide linnen panelen – een cultureel erfgoed dat met elkaar verweven is, waarbij afzonderlijke delen een geheel worden, afzonderlijk en toch rijker door hun eenheid.
In Museum Perron Oost baden de werken in het kunstmatige roze licht van industriële groeilampen, die worden gebruikt om de fotosynthese-eigenschappen van zonnestralen te simuleren, waardoor planten worden aangemoedigd om binnenshuis te groeien. Deze lampen, die kunnen worden verplaatst of aan- en uitgeschakeld, hebben het vermogen om de richting en het traject van de groei van de plant te veranderen, wat het inconsistente en onbetrouwbare migratiebeleid van Nederland vertegenwoordigt. Wanneer mensen ontheemd zijn, moeten ze zich opnieuw aanpassen en herpositioneren, om wortel te schieten en weer naar het licht te groeien.
Dit licht voegt een afvlakkende kwaliteit toe aan de werken, een kwaliteit die wordt versterkt door de toevoeging van olieverf, een laatste fineer over de werken. De olie maakt het oppervlak vlak en voegt ook een beschermende laag over de werken toe, waardoor ze zorgvuldig worden omhuld.
Opening : 17 augustus tussen 16.00 en 18.00 uur
Zaterdag 7 september 14.00-17.00 uur doorlopende rondleidingen
Artist talk 20 September in het Internationaal instituut voor Sociale Geschiedenis – Fluxus Corporum: de invloed van familiegeschiedenis op kunst
https://iisg.amsterdam/en/events/fluxus-corporum
Mede mogelijk gemaakt door:
Een co-productie van Museum Perron Oost en Semester9

Museum Perron Oost & Semester 9 presenteren FLUXUS CORPORUM
Museum Perron Oost en Semester 9 kondigen met trots de tentoonstelling reeks ‘Fluxus Corporum’ aan. Deze reeks bevat vier tentoonstellingen die plaatsvinden tot het einde van dit kalenderjaar, waarvan de eerste twee solo-exposities zijn van de kunstenaars Baby Reni (Irene Ha) en Nazif Lopulissa. De tentoonstellingen zijn samengesteld door curator Boetie Zijlstra en Prutvhi Vellanki, gebaseerd op het tentoonstellingsconcept van Doron Beuns.
‘Fluxus Corporum,’ wat zich vertaalt naar ‘stroom van lichamen’ in het Latijn, laat zien hoe een nieuwe generatie makers experimenteren met identiteit onder invloed van immigratie en globalisatie. De tentoonstellingen vinden plaats in de intieme setting van Museum Perron Oost, het kleinste museum in Nederland. Gelegen op een voormalig treinstation, compleet met het huis van de toezichthouder, spoorwegen en een historisch wagon, vormt deze locatie een krachtig symbool van de voortdurende beweging van mensen over culturele grenzen.
Baby Reni en Nazif Lopulissa tonen hoe beeldende kunst en design traditionele opvattingen over identiteit uitdagen. Via uitwisseling, samensmelting en vertaling bieden zij nieuwe perspectieven op zowel westerse als niet-westerse ontwikkelingen in de kunstgeschiedenis. ‘Fluxus Corporum’ nodigt bezoekers uit om na te denken over de complexiteit, uitdagingen, mogelijkheden en schoonheid van een wereld waarin mensen, toenemend door politieke of professionele redenen, van territorium veranderen.

Wat zou jij doen?
Interviews bij expositie afgenomen in 2018.
1. De Syrische vluchteling Mahmoud Noufal interviewt rabbijn Lody van de Kamp over de Tweede Wereldoorlog en over hoe dat zijn leven heeft beïnvloed. De vader van Lody overleefde Auschwitz, zijn moeder zat ondergedoken tijdens de oorlog.
2. Rabbijn Lody van de Kamp interviewt Mahmoud Noufal over waarom hij en zijn familie zijn gevlucht uit Syrië. En hoe het hem lukt om toch opgewekt te blijven. Mahmoud kwam in Amsterdam terecht. Zijn familieleden elders in Europa.
3. Wim Sels was 18 jaar aan het begin van de Tweede Wereldoorlog en meldt zich in 1942 als leerling-machinist bij de NS om te ontkomen aan de Arbeitseinsatz. Wat maakte hij mee op de trein?
Interviews en montage: Joost Wilgenhof
Wil je nog meer artikelen lezen, klik dan op de volgende link.