15 september- 15 december 2023:

Perron Oost is, als erfgoedmonument, een restant van een moderne lineaire haven dat het Oostelijk Havengebied in Amsterdam is geweest eind 19e eeuw. Een haven waarbij de aansluiting van de lijndiensten van de stoomschepen op het spoorwegennet nieuw en efficiënt was.
Al in de 20e eeuw is de haven naar het westen verplaatst waar de efficiëntie van het transport per zeeschip verder is gemaximaliseerd met name door het gebruik van de container.

In Museum Perron Oost exposeert Titus Dekker schilderijen van containers. Bijna abstracte landschappen met stapelingen van containers als steden van spullen. De spannende kleurencombinaties en de verstilde ruimtewerking geven de schilderijen een vervreemde werkelijkheid.

Opening 15 September om 17.00 uur door Dr. Bart Kuipers (1959). Hij is haveneconoom en werkzaam bij Erasmus Center for Urban Port and Transport Economics. Hij duidt het belang van de container voor de Nederlandse economie en dan met name de toekomstige economische impact van goederenvervoer en containers. Volgens Bart is de container de belangrijkste uitvinding van de afgelopen eeuw, zo schreef hij in een prijswinnend essay in de NRC.  Zie: 10112014_kuipers

Zaterdag 14 oktober organiseren wij een wandeling door de voormalige haven. We bespreken de expositie en vertellen tijdens de wandeling hoe het havengebied getransformeerd is naar een moderne woonwijk.
Tijdstip: 14:00 — 16:00
Locatie: Cruquiusweg 11,1019AT Amsterdam
Kosten: vrijwillige bijdrage
Tickets: Aanmelden via info@museumperronoost.nl